Bezkontaktné ćipové karty (BČK) dnes už v rámci prepravy hromadnou dopravou, či už medzimestskou, alebo v rámci dopravného podniku niektorého z väčších miest na slovensku nie su ničím nezvyčajným. Po dlhom váhaní na túto takmer nevyhnutnú cestu 25.11.2004 v skúšobnej prevádzke nastúpil aj Dopravný podnik mesta Košice. Informovanosť cestujúcich by sa dala ohodnotiť ako nedostatočná, samotné zvládnutie prechodu zatiaľ tiež nevyzerá ružovo.
Prvý mesiac chýbali verejné čítačky, pomocou ktorých by ste si skontrolovali, že tá milá, usmievavá žienka za prepážkou Vám kartu naozaj dobila tak, ako ste žiadali. Čo bolo horšie, (pre niektorých špekulantov lepšie), ani prepravná kontrola Vás nevedela skontrolovať, z celkom prozaického dôvodu, chýbali tzv. revízorské čítačky.
Tesne pred vianocami dodávateľská firma pripravila vianočný darček pre všetkých, ako prvé ste mohli postrehnúť verejné čítačky s netradične farebným displejom. Aký bol môj šok, keď jedného dňa okrem odznaku prepravnej kontroly na mňa môj známy, ktorý pracuje ako revízor vytiahol PDA, ó pardón, revízorsku čítačku. Nezabudol sa postažovať, že s tým nevie pracovať, že to nefunguje, nikto im to neukázal. Chviľkové zoznámenie sa s prístrojom polahodilo mojej závisláckej duši, pretože celý systém je založený na jednej jedinej aplikácii naprogramovanej pre prostredie Win Mobile 2003 SE. Nasledovalo krátke školenie obsluhy, nastavenie všetkých základných funkcií do rozumného užívateľského módu a vysvetlenie, čo to vlastne známy drží v ruke .
Nasledujúce dni som strávil nastavovaním snáď všetkých PDA, ktoré sú zatiaľ v obehu a po tomto úkone už väčšina z revízorov zvláda obsluhu, niektorí objavili čaro PDA a začali ho používať aspoň ako diár, výnimkou už nie je ani mobilný prístup na internet počas pracovnej prestávky zatiaľ v jednom prípade. Zarazil ma výrok zodpovedného pracovníka, ktorý citujem: "Vás nemá čo zaujímať nič iné, nesmiete spúšťať iné programy, len revízorsku čítačku..." Je to spiatočnícky prístup, pretože jediná cesta vedie cez postupné zoznamovanie sa s možnosťami prístroja, inak sa s tým nikdy nenaučia pracovať.
Po odstránení novorodeneckých chýb, doladení všetkých detailov bude v metropole východu najmodernejší spôsob kontroly cestovných lístkov, ktorý umožní zároveň odhaliť akýkoľvek pokus o neautorizované zapísanie údajov na BČK v snahe vyhnúť sa nutnosti zakúpiť si predplatný cestovný lístok, automaticky poskytne štatistiku, ktorá bude slúžiť na optimalizáciu výkonov. Pracovník prepravnej kontroly by mal zvládnuť všetko oveľa jednoduchšie, bez zbytočných papierových formalít. Okrem svojej doterajšej práce by mal zároveň kontrolovať úroveň prepravy, poznačiť si približný počet cestujúcich vo vozidle, čistotu interiéru a to jednoduchým zadávaním údajov do PDA. Až čas ukáže, nakoľko sa toto všetko podarí.
Od 31.03.2005 už nebudú existovať klasické papierové kupóny, aj preto je zarážajúce číslo zatiaľ vydaných BČK, ktorých je len necelých 6000 z očakávaných cca 90 000 kusov. Ako vždy, slovač si necháva všetko na poslednú chvíľu. V tejto dobe je možné si na BČK zakúpiť všetky druhy časových lístkov, mimo systému KIDS.
Technické parametre:
DELL AXIM X50 basic
Windows Mobile 2003 SE - nelokalizovaná verzia
416 MHz procesor
64 MB SDRAM
64 MB Intel StrataFlash ROM
3,5 palcový TFT LCD displej QVGA
Bluetooth
CompactFlash II
SD/MMC s plnou podporou SDIO
Externý čítací modul BČK zapojený do CF II slotu.